6K-luokan leirikoulu

Maanantai

Maanantaina kello 8:00 bussimme lähti kohti Kemiön Labbnäsiä, joka oli talonamme seuraavan viikon. Bussimatka meni yllättävän nopeasti vaikka kestikin yli kaksi tuntia. Kun saavuimme Labbnäsiin, huomasimme miten ihanaan paikkaan olimme tulleet! Rakennukset, istutukset ja valtava nurmikko olivat todella hyvin hoidettuja. Labbnäsin henkilökunta tuli toivottamaan meidät tervetulleiksi. He olivat ystävällisiä ja mukavia.

Sitten kaikki ryntäsivät huoneisiinsa ”kämppistensä” ja tavaroidensa kanssa.

Huoneemme olivat ihanat! Suurimmassa osassa huoneista oli jopa upea järvinäköala. Pian tulomme jälkeen olikin jo lounasaika, ja meille tarjoiltiin lohikeittoa. Maanantaina tapasimme luonto-oppaamme Annikan. Leikimme monenlaisia leikkejä, kalastimme sekä uimme.

Tiistai

Tiistaina alkoi varsinainen ohjelma. Saimme tutustua Labbnäsin ympäistöön etsimällä erilaisia kasveja, puita ja ötököitä. Yhtenä pisteenä oli ranta, jossa tutkimme veden syvyyttä ja lämpöä sekä pohjaa, josta löysimme kaikenlaisia kummallisia matjoa yms. Tämän jälkeen söimme lounasta ja vähän vapaa-aikaa jonka jälkeen kokoonnuimme nurmikolle puhumaan pakollisista retkeilyvälineistä ja jokamiehen oikeuksista. Tiistain aikana meillä oli vielä lepakkotiedettä iltaa varten, koska olimme menossa etsimään lepakoita. Jotkut sanoivat nähneensä yhden, mutta ei kyllä löytynyt…

Keskiviikko

Keskiviikkoaamuna bussimme lähti kohti satamaa. Satamassa meitä jo odotti upea purjevene nimeltään Eugenia. Sillä purjehdimme kolmen tunnin matkan Kasnäsiin. Kaikki halukkaat saivat ohjata. Kasnäsissä söimme ensin ravintolassa ja sen jälkeen menimme Sinisimpukan luontokeskukseen. Siellä katsoimme ensin lyhyen elokuvan joka Turun saaristosta ja sen linnuista, kaloista ja hylkeistä. Sitten alkoi kierros meille kerrottiin vielä lisää samoista ja eri asioista. Kävimme vielä pienessä kaupassa, josta ostimme herkkuja yms. Menimme bussilla 6A:n kanssa takaisin Labbnäsiin ja bussi jatkoi vielä sen jälkeen matkaa viemään 6A:ta. Labbnäsissä meillä ei enää ollut paljoa ohjelmaa, vaan oli vapaa-aika, jolloin katsoimme telkkaria, voimistelimme ulkona, pelasimme pelejä ja pelleilimme. Sitten oli päivällisen aika. Päivällisen jälkeen oli tyttöjen sauna ja -uintivuoro, sen jälkeen luonollisesti poikien.

Torstai

Aamupala oli tuntia aikaisemmin kuin muina päivinä eli klo 7:00. Ajoimme bussilla taas Kasnäsiin josta otimme lautan jonne ajoimme bussilla sisään. Lautalla menimme Rosalaan viikinkikeskukseen. Siellä näimme lyhyen videon viiikinkien historiasta, jonka jälkeen puimme viikinkivaatteet päällemme ja menimme avotulelle tekemään leipiä. Ne olivat niin hyviä! Kävimme pienessä viikinkitemppelissä jossa halukkaat kastettiin viikinkien tapaan. Sen jälkeen tuli yksi hauskimmista osuuksista, saimme nimittäin pukea oikeat sotimisvälineet ja taistella miekoilla ja muilla aseilla. Kelit olivat olleet ihanat, kunnes tuli ukkosmyrsky ja kaatosade. No, me emme olleet sokerista tehty, joten jatkoimme kirveen heitolla. Lopuksi kävimme vielä syömässä päärakennuksessa. Sitten lähdimme veneellä kohti Bengtskärin majakkaa. Näköalat olivat uskomattomat! Bengtskär takaisin Kasnäsiin ja sieltä bussilla Labbnäsiin. Labbnäsissä vietimme iltaa ulkona ja paistoimme makkaraa. Illalla talossa pidimme vielä diskon, jonka jälkeen oli iltapala ja nukkumaanmenoaika.

Perjantai

Aamulla heräsimme ehkä hieman allapäi sillä kohta koittaisi kotimatkan aika. Meillä oli ollut niin hauskaa! Kävimme ensin aamupalalla, sitten siivosimme huoneet ja pakkasimme laukut. Menimme bussilla vanhanaikaiseen kouluun. Opettaja oli todella pelottava…! Meitä opetettiin yksi tunti, jonka jälkeen menimme hieman uudempaan kouluun. Kävimme vielä syömässä ja sitten oli kotimatkan aika!