Erasmus matka Puolaan 2014

Koulumme ensimmäine Erasmus+ meidän Puolan porukkaan kuuluivat Minä eli Sara, Amos, Ella ja Karla. Opettajina mukana olivat Paula, Samuel, Eeva ja Titi. Lähtöpäivämme oli 16.11 takaisin tulimme 21.11.

Ensimmäisenä päivänä tutustuimme kouluun ja meille oli tehty Puolalaisia esityksiä. Yksi esityksistä oli osoitettu Suomalaisille, se oli letkajenkka. Siellä päivät olivat jaettu ”vuoroihin”. Aamu vuoro oli noin 8.00 – 12.00 ja iltavuoro 12.00 – 17.00. Ruoka saattaa olla joskus jopa kolmelta iltapäivällä. Meillä loppui neljältä.

Toisena päivänä koulu alkoi vähän ennen yhdeksää ja me menimme tilausbussilla kaupungintalolle. Siiellä varakaupunginjohtaja piti puheen meille. Kun tulimme sieltä koululle ja meitä odotti keskiaikaisetmarkkinat jossa meidän täytyi punnita ja mitata hintoja kankaisiin joita ostimme. Ostimme myös ruokaa lahjaksi prinsessoille. Kainkaista me teimme keskiaikaisetpuvut juhliin.

Kolmantena päivänä koulu alkoi noin kahdeksalta ja lähdimme sieltä bussilla vanhaankaupunkiin. Siellä meille pidettiin pieni kierros vanhassa kaupungissa. Kävimme myös kuninkaan linnassa. Söimme myös Puolalaista ruokaa ravintolassa. Päivän päätteeksi kävimme puolan kulttuuri palatsissa, se oli kuin näköalatorni!

Torstaina koulu alkoi jo vähän yli seitsemän. Lähdimme Koperniuskeskukseen, se oli kuin paikallinen heureka. Siellä opimme paljon uutta tieteeseen liittyen. Sen jälkeen kävelimme sovittuun tapaamispaikkaan, että pääsisimme bussilla kouluun. Koululla me saimme pienet lahjat ja diplomit. Illalla meillä oli disko koulun salissa.

Perjantaina meille esitettiin esitys jossa oli tyttö ja koulutarvikkeita ja lopussa ne muuttuivat kaikki ihmisiksi! Sen jälkeen menimme kotiin odottamaan, että lähtisimme lentokentälle. Lentomme oli monta tuntia myöhässä. Kotiin pääsimme vasta joskus kolmen maissa yöllä! Retki oli kuitenkin ikimuistoinen ja siitä kiitän Amosta, Ellaa, Karlaa, Titiä, Eevaa, Samuelia ja Paulaa!